Uczniowie Szkolnego Koła Naukowego
rozpoczęli drugi rok zajęć w projekcie „Newton też był
uczniem. Program akademickiego wsparcia szkolnego
ruchu naukowego”
27 września odbyły się pierwsze w tym roku szkolnym zajęcia, które prowadziła nauczycielka biologii mgr Agnieszka Pawlaczyk. Ich tematem była: „Różnorodność biologiczna roślin i kręgowców wodnych”. Pierwsza część zajęć miała charakter dyskusji na temat warunków panujących w środowisku wodnym oraz różnorodności zamieszkujących je organizmów. Po dyskusji nastąpiła praca w grupach. Na podstawie dostępnych środków dydaktycznych uczniowie wypisywali przystosowania organizmów do życia w wodzie wraz z ich graficznym przedstawieniem. Zajęcia stworzyły młodzieży możliwość doskonalenia umiejętności wyszukiwania informacji, wyciągania wniosków i prezentowania wyników własnych przemyśleń.
W dniu 06 października odbyły się zajęcia z fizyki prowadzone przez pracownika Wydziału Fizyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu dr Ewę Banachowicz.
Zajęcia dotyczyły energii w szerokim rozumieniu, ze szczegółowym uwzględnieniem jej przemian. Czym jest energia (ewolucja pojęcia na przestrzeni dziejów), co oznacza termin energia w fizyce, chemii, geografii, geologii, astronomii oraz biologii, na czym polegają i jakie są skutki uboczne reakcji jądrowych - oto zagadnienia poruszane przez wykładowcę UAM w Poznaniu. Uczniowie poznali sylwetki wielu pionierów fizyki współczesnej (w tym patrona projektu - Isaaca Newtona). Na koniec przeprowadzili szereg doświadczeń związanych z pozyskiwaniem oraz zastosowaniem energii słonecznej. Przy wykorzystaniu kolektorów (oczywiście w rozmiarze laboratoryjnym) zbadali siłę promieni słonecznych, które napędzały wiatraczek.
W czwartek, 13 października, gościem Szkolnego Koła Naukowego był pan profesor Włodzimierz Urbaniak, wykładowca na Wydziale Chemii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Pan profesor poprowadził wykład na temat pyłów i innych ciał stałych, znajdujących się w atmosferze. Wykładowca szczególną uwagę zwrócił na azbest oraz jego szkodliwe działanie na środowisko i wspólnie z młodzieżą dyskutował się nad tym, jak tak niebezpieczna substancja mogła zostać wprowadzona na masową skalę do przemysłu i budownictwa. Na koniec spotkania pan profesor przedstawił szereg chorób wywoływanych przez pyły oraz metody przeciwdziałania tym zagrożeniom.
20 października zajęcia prowadzone były przez nauczycielkę fizyki mgr Agnieszkę Bylewską. Uczniowie dowiedzieli się na jakiej zasadzie działa maszyna parowa, co jest źródłem jej energii mechanicznej (jakie przemiany fazowe wody następują kolejno), gdzie została wykorzystana maszyna parowa w ostatnich 200 latach i jakie urządzenia z życia codziennego wykorzystują efekt sprzężonej pary (np. szybkowar).
Po każdych zajęciach członkowie Szkolnego Koła naukowego stają się bogatsi o nową, bardzo przydatną wiedzę, która poszerza ich horyzonty myślowe i otwiera oczy na wiele problemów dnia codziennego. Zajęcia odbywają się w miłej atmosferze sprzyjającej pogłębianiu wiedzy, stąd też z niecierpliwością czekają na kolejne spotkania w ramach projektu.
opiekun Szkolnego Koła Naukowego
mgr Anna Krzemińska
|