Strona główna

Osiągnięcia uczniów

Patronaty i współpraca

Współpraca z zagranicą

Projekt "Newton też był uczniem"

Europejskie projekty edukacyjne

tel./faks 091 414 20 29

PATRONATY - WSPÓŁPRACA

ZUT

W ramach projektu "Postaw na kobiety"

gościliśmy w szkole grupę uczniów z Czech

W dniach 11-14 czerwca 2012 r.  w ramach projektu „Postaw na kobiety” z programu Młodzież w działaniu gościliśmy w naszej szkole uczniów z Czech. W projekcie udział wzięło po dziesięcioro uczniów z obu państw, czterech opiekunów z Polski oraz dwoje opiekunów z Czech.
Projekt miał na celu przeciwdziałanie dyskryminacji ze względu na płeć oraz promowanie tolerancji wśród rówieśników.
Główne działania projektu, czyli m.in.: przeprowadzenie ankiet badających sytuację kobiet, wywiady i spotkania z kobietami sukcesu, czy zebranie informacji dotycząsych bezrobocia oraz problemów z jakimi borykają się kobiety,  zostały przeprowadzone przed wizytą polskiej młodzieży w Susicach.
W czasie pobytu w Czechach, oprócz przedstawiania dotychczasowych wyników projektu, mieliśmy przyjemność zwiedzać piękne miasto jak i jego okolicę.  Już tam zorientowaliśmy się, że mamy ze sobą dużo wspólnego- bawiły nas podobieństwa i różnice w naszych  językach. Okazało się, że jesteśmy w stanie się zrozumieć, nie przychodziło nam  to łatwo, więc mimo wszystko preferowaliśmy język angielski.
Po przybyciu do Chojny zjedliśmy kolację, a następnie udaliśmy się do domów wraz z naszymi partnerami zmęczeni po całodziennej podróży. Nie mogliśmy doczekać się kolejnego dnia, podczas którego czekał nas wyjazd do Szczecina.
Wyjazd zaplanowany był na 9.00, ale cała grupa przybyła przed czasem. Pogoda niedopisywała, jednak wszycy zaopatrzyli się w parasole i dobry humor. Naszym przewodnikiem podczas wycieczki był Pan Norbert Oleśków, który oprócz ogromnej wiedzy historycznej na temat naszego regionu popisał się doskonałą znajomością legend i anegdot, które urozmaicały zwiedzanie. Po godzinnej podróży znaleźliśmy się w stolicy pomorza zachodniego. Przejeżdżaliśmy obok Cmentarza Centralnego, największego cmentarza w Polsce i trzeciego co do wielkości w Europie. Otwarty został 6 grudnia 1901r. i od tamtego czasu po dziś dzień pochowanych tam  zostało ok. 300 tyś. osób.  Cmentarz Centralny w Szczecinie to również duża enklawa zieleni. Następnie udaliśmy się na Plac Janse Błonia, gdzie mieliśmy okazje podziwiać pięknie prezentujące się tam Platany, których jest aż 200. Oprócz tego znajduje się tam Pomnik Czynu Polaków, przedstawiający podrywające się do lotu trzy orły mające symbolizować trzy pokolenia Polaków zaangażowanych w odbudowe Szczecina. Na Starym Mieście mieliśmy okazję podziwiać piękny ratusz i otaczające go kamienice. Nasz przewodnik opowiedział nam o istotnym znaczeniu tej okolicy dla przeszłości Szczecina- to tam głównie odbywał się handel.

Idąc w stronę Zamku Książąt Pomorskich widzieliśmy również słynną Kamienicę Loitzów, jeden z najbardziej znanych i ceniomnych zabytków Szczecina. Dowiedzieliśmy się czym zajmowała się  rodzina Loitzów, a także jakie były jej losy. Zamek Książąt Pomorskich wywarł ogromne wrażenie na naszych gościach, a jego historia je dodatkowo spotęgowała.

Mieliśmy przyjemność wejść na jedną z wież, wewnątrz której znajduje się wahadło Foucaulta- doświadczalny dowód na ruch obrotowy Ziemi. Ze szczytu wieży rozpościera się piękny widok na panoramę Szczecina.

Po zakończeniu zwiedzania udaliśmy się na lunch, po którym  przeszliśmy przez Wały Chrobrego dawniej nazywane Tarasami Hakena. Był to ostatni element naszego wyjazdu do Szczecina. Po powrocie do Chojny, mieliśmy około godziny czasu wolnego, podczas którego większość z nas udała się do Kościoła Mariackiego w Chojnie. Jest to jeden z najpiękniejszych, a na pewno najbardziej charakterystyczny zabytek w Chojnie. Wysoka na niemal 103 metry wieża robi ogromne wrażenie. Kolejnym elementem zaplanowanym na ten dzień było otwarcie wystawy fotograficznej przygotowaną w ramach naszego projektu przez Joannę Szymkowiak. Wystawa przedstawia 20 portretów wybranych przez nas kobiet sukcesu. Gośćmi honorowymi naszej otwarcia były panie przedstawione na zdjęciach. Panowała miła, swobodna atmosfera, a zdjęcia prezentowały się znakomicie.

Po zakończeniu otwarcia uczestnicy projektu udali się do szkolnej stołówki na kolację, a następnie wraz z partnerami do domów.
Następnego dnia rano udaliśmy się do Starostwa Powiatowego w Gryfinie, by przedstawić wyniki naszych dotychczasowych działań. Zostaliśmy bardzo miło przywitani, a nasi gospodarze wykazali duże zainteresowanie naszymi wynikami. Po powrocie do Chojny, w szkole, pracowaliśmy w dwóch grupach na broszurą oraz stroną internetową przez około 3 godziny. Było to niełatwe i czasochłonne zadanie, ale dzięki zaangażowaniu wszystkich uczestników oraz pomocy nauczycieli informatyki daliśmy sobie rade. Okazało się dodatkowo, że bardzo dobrze nam się ze sobą współpracuje. W przerwie mieliśmy zaplanowany obiad w szkolnej stołówce. Po zakończeniu prac, mieliśmy około godziny czasu wolnego, podczas którego nasi goście mieli okazję zakupić pamiątki. Kolejną atrakcją tego dnia był wyjazd nad jezioro, gdzie odbył się grill. Mieliśmy okazję spędzić czas razem z opiekunami w nieco luźniejszej atomsferze. Wszyscy świetnie się bawili, a jedzenie smakowało wyśmienicie.  Na zakończenie dnia udaliśmy się na pożegnalny deser w restauracji „Piastowska” w Chojnie, po którym udaliśmy się do domów.

Kolejnego dnia niestety nasi goście musieli już wyjechać. Pożegnanią i uściską nie było końca. Podczas trwania wizyt zdążyliśmy się już ze sobą zżyć, zawarliśmy przyjaźnie, które- jesteśmy pewni, przetrwają.