Ostatnia wizyta w Sherborne w ramach projektu
„Różnice motorem zmian” z programu Comenius Regio.
W dniach 26-29 marca 2011 r. członkowie zespołu ds. Comenius Regio z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Chojnie, delegacja Starostwa Powiatowego w Gryfinie oraz członkowie chojeńskiego Stowarzyszenia Douzelage odwiedzili Sherborne w Anglii.
Celem wizyty była możliwość zapoznania się kolejnej grupy osób z angielskim systemem edukacji oraz sposobami i metodami zarządzania placówkami oświatowymi przez władzę lokalną w Anglii.
Uczestnicy wyjazdu mieli okazję zwiedzenia Learning Center. Jest to miejsce, do którego przychodzą dzieci i młodzież w wieku od 5 do 16 lat, które z różnych względów nie
uczęszczają do szkoły np. z powodu trudności edukacyjnych, braku motywacji do nauki czy niedostosowania społecznego. Centrum pomaga im zdobyć umiejętności, pozyskać zaufanie do nauczycieli oraz zdobyć kwalifikacje. Nauczyciele w pracy z uczniami różnymi sposobami minimalizują złe zachowania oraz rozpoznają i nagradzają dobre. Centrum oferuje pełen program nauczania, który jest dostosowany do indywidualnych potrzeb młodego człowieka. Pobyt tam jest traktowany jako pewien etap w pokonywaniu trudności.
Dla około 30% wychowanków pobyt w Learning Centre jest realną szansą powrotu do tradycyjnego systemu edukacji. Bardzo ważną rolę odgrywają nauczyciele i pedagodzy, którzy różnymi metodami motywują młodzież do nauki.
Uczestnicy spotkania mieli okazję poznać historię chłopca, który z powodu zaburzeń w zachowaniu został usunięty ze szkoły. Podczas pobytu w Learning Center otrzymał właściwą pomoc i zainteresowanie oraz dostosowanie materiału do własnych możliwości. Zaprocentowało to ukończeniem przez niego studiów prawniczych.
Kolejnym punktem programu było zwiedzenie szkoły Gryphon School w Sherborne, do której uczęszcza około 1600 uczniów w wieku 11-18 lat. Gryphon School, to nowoczesna, znakomicie wyposażona placówka, umożliwiająca uczniom rozwijanie zainteresowań oraz zdobywanie osiągnięć w nauce dzięki doskonale wyposażonym pracowniom szkolnym. Po niedawnej kontroli OFSTED – Urzędu ds. Standardów w Edukacji, Gryphon School otrzymała ocenę szczególnie wyróżniającą, którą otrzymuje tylko 10% ocenianych w Anglii szkół. Program nauczania w szkole jest wzbogacony przez bardzo popularne i różnorodne zajęcia pozalekcyjne, które znacząco wpływają na rozwój osobisty uczniów.
Dyrektor szkoły podczas konferencji wskazał priorytety, dzięki którym placówka otrzymała wyróżnienie. Wśród nich jako najważniejsze wymienił: polityka równości szans, silne partnerstwo szkoły z rodzicami, dostosowanie wymagań do indywidualnych możliwości ucznia oraz szczególna troska o dzieci z dysfunkcjami, autyzmem, zaburzeniami zachowania oraz niedostosowane społecznie. Przedstawione zostały rozwiązania stosowane w sytuacjach problemowych na terenie placówki. Tematem przewodnim konferencji były możliwości pracy z uczniem trudnym i niedostosowanym społecznie oraz sposoby finansowania szkoły przez władze samorządowe w hrabstwie Dorset.
W angielskim systemie edukacji jednym z priorytetów jest ochrona ucznia przed wykluczeniem społecznym oraz wyrównywanie szans dzieci i młodzieży. W miarę możliwości uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi są aktywnie angażowani na odpowiednim poziomie.
Podczas wizyty jej uczestnicy mieli okazję zwiedzić niezapomniane miejsca m.in. miasto West Bay położone nad morzem. Dzięki przepięknej wiosennej pogodzie można było podziwiać wybrzeże Jurassic Coast, które jest wpisane do Światowego Dziedzictwa UNESCO. Ostatniego dnia pobytu zwiedzono miasto Bath położone w dolinie rzeki Avon, gdzie do dziś zachowały się rzymskie łaźnie i świątynie Aqua Sulis. Bath w 1987 roku uzyskało status miejsca Światowego Dziedzictwa UNESCO.
Wizyta w ramach projektu „ Różnice motorem zmian” z programu Comenius Regio stała się cenną wskazówką, jakich dokonywać zmian w naszej szkole, a także upewniła, że wprowadzone do tej pory w szkole innowacje i rozwiązania zwiększają nasz potencjał oraz ofertę edukacyjną.
|