|
Druga wizyta w Sherborne w ramach projektu "Różnice motorem zmian" z programu Comenius Regio
W dniach 4-7 grudnia 2010 r. delegacja złożona z nauczycieli, pracowników Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Chojnie i Starostwa Powiatowego w Gryfinie oraz członków chojeńskiego Sowarzyszenia Douzelage, odwiedziła partnerską szkołę Gryphon School
w Sherborne w Anglii.
Wizyta rozpoczęła się od spotkania z przedstawicielami szkoły, którzy zaprezentowali angielski system edukacji, instytucje, z którymi współpracuje szkoła, zasady współpracy
z organem prowadzącym i środowiskiem lokalnym.
W związku z tym, iż wizyta rozpoczęła się w niedzielę, mieliśmy okazję podziwiać przepiękne okolice hrabstwa Dorset w towarzystwie członków Stowarzyszenia Douzelage działającego w Sherborne.
Na kolejne dwa dni partnerzy przygotowali nam bardzo ciekawy program pozwalający na bezpośredni kontakt z instytucjami wspierającymi proces wyrównywania szans dzieci i młodzieży zagrożonych wykluczeniem społecznym.
W poniedziałek odwiedziliśmy szkołę specjalną Westfield Arts College
w Weymouth, do której uczęszcza 160 uczniów. Szkoła zajmuje się dziećmi
i młodzieżą z różnymi dysfunkcjami. Posiada profesjonalne zaplecze techniczne, w którym podopieczni uczą się samodzielności, rozwijają swoje zainteresowania poprzez różnorodne zajęcia w odpowiednio wyposażonych pracowniach, pod okiem doskonale przygotowanej kadry. Podczas wizyty mieliśmy okazję uczestniczyć w próbie Jasełek, zajęciach wokalnych, a także muzycznych. Zwiedziliśmy pracownie dla osób autystycznych, siłownię, pracownię gastronomiczną, w której uczniowie samodzielnie uczą się przygotowywać posiłki, kilka sal przedmiotowych dla osób z problemami adaptacyjnymi.
Z Weymouth udaliśmy się do Dorchester, do instytucji Connexions zajmującej się doradztwem i przygotowaniem zawodowym. Mieliśmy okazję uczestniczyć w krótkich warsztatach dotyczących wyboru przyszłego zawodu. Instytucja ta dokonuje analizy preferencji zawodowych uczniów, ukierunkowuje w wyborze przyszłego zawodu. Ponadto wspiera młodzież z różnymi problemami emocjonalnymi i adaptacyjnymi.
W Connexions uczestniczyliśmy również w prezentacji dotyczącej problemów mniejszości cygańskiej.
Wieczorem zostaliśmy zaproszeni na koncert świąteczny przygotowany przez uczniów
i nauczycieli Gryphon School w Sherborne Abbey. Ogromne wrażenie zrobiło na nas miejsce o ciekawej architekturze i wspaniałej akustyce oraz profesjonalizm występującego chóru i orkiestry.
W ostatnim dniu wizyty zwiedziliśmy partnerską szkołę Gryphon School, do której uczęszcza 1500 uczniów w wieku od 11 do 18 lat. Szkoła posiada doskonale wyposażone pracownie przedmiotowe, wspaniałą salę gimnastyczną, bibliotekę, centrum multimedialne, pracownie do prac ręcznych, pracownię fotograficzną, gastronomiczną, krawiecką i wiele innych, w których młodzi ludzie rozwijają swoje zainteresowania, pasje, uczestnicząc w różnorodnych zajęciach dodatkowych.
Szkoła współpracuje z różnymi instytucjami, wspierającymi zarówno uczniów jak również ich rodziców. Ponadto osoby z trudnościami edukacyjnymi mają do pomocy nauczycieli asystentów, którzy towarzyszą im podczas zajęć, wspomagając nauczyciela prowadzącego.
Innowacją są również osoby zatrudnione do pracy w szkole jako nauczyciele zastępujący innych nauczycieli pod ich nieobecność. Ponadto szkoła może wynająć nauczyciela na zastępstwo, ale to jest niezbyt opłacalne ze względów finansowych.
Dzięki życzliwości i dobrej organizacji wizyty ze strony Gryphon School i Sherborne Douzelage nasz pobyt w Anglii przebiegał w bardzo miłej i serdecznej atmosferze.
|