„BEZPIECZNA SZKOŁA”
PRZECIWDZIAŁANIE ZAGROŻENIOM ZWIĄZANYM
Z KORZYSTANIEM Z INTERNETU
W dzisiejszych czasach każdy ma już styczność z komputerem. Znane są jego możliwości i wykorzystywanie, często ułatwiają życie. Internet wydaje się być niezastąpiony. Faktem jest, iż Internet jest potrzebny i często kiedy przez kilka dni nie mamy dostępu do sieci czujemy się niezręcznie „czegoś nam brakuje”. Niestety oprócz źródła wiedzy i wielu pozytywnych możliwości kryje on w sobie ogromne niebezpieczeństwo - „cyberniebezpieczeństwo”.
Zagrożenia płynące z internetu są ciągłe i nieustannie się rozwijają. Nie każdy zdaje sobie sprawę z niebezpieczeństw, jakie mogą płynąć z sieci. Szczególnie narażone są osoby nieświadome tego, na co mogą natrafić w wirtualnym świecie. Dostęp do szkodliwych treści takich jak pornografia, przemoc, ryzyko kontaktu z pedofilami, werbownikami sekt, cyberprzemoc, cyberprzestępczość czy uzależnienie od sieci – to najważniejsze zagrożenia z jakimi wiąże się wirtualna aktywność dzieci i młodzieży.
W roku szkolnym 2009/2010 Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Chojnie przystąpił do konkursu „Bezpieczna szkoła”, organizowanego przez Komendę Wojewódzką Policji w Szczecinie i Fundację „Razem Bezpieczniej”. Zagadnienie realizowane przez naszą szkolę to: „Przeciwdziałanie zagrożeniom związanym z korzystaniem z Internetu”.
Zostały podjęte następujące działania:
- 28.01.2010 r. zebrania rodziców
- konkurs na ulotkę dotyczącą cyberniebezpieczeństw,
- przyłączenie się do ogólnoświatowej akcji Dzień Bezpiecznego Internetu,
- zorganizowanie kampanii „STOP CYBERPRZEMOCY”,
- przeprowadzenie lekcji w klasach nt. cyberniebezpieczeństw,
- wykonanie strony internetowej nt. cyberniebezpieczeństw.
Propagowanie bezpieczeństwa w Internecie nasza szkoła rozpoczęła od zebrania z rodzicami, na którym wychowawcy poruszyli problemy dotyczące zagrożeń Internetu, przedstawiali zagrożenia oraz metody ich przeciwdziałania. Wskazali w jaki sposób rozmawiać z dzieckiem a jeśli jest taka potrzeba, gdzie szukać pomocy.
Kolejną inicjatywą było przeprowadzenie i zorganizowanie konkursu na ulotkę dotyczącą cyberniebezpieczeństw. Oto najciekawsza praca. Autor: Damian Wróbel.
Na wyróżnienie zasługują dwie prace: Remigiusza Kałużniaka (po prawej) i Patryka Śnioszka (po lewej).
W lutym nasza szkoła wzięła udział w ogólnoświatowej akcji Dzień Bezpiecznego Internetu.
Kolejnym celem było wykonanie strony internetowej nt. cyberniebezpieczeństw , której autorem jest Piotr Butoka kl. II TI. Strona jest dołączona do strony szkoły, tak aby każdy mógł mieć do niej dostęp.
Adres: http://shut.klatka.org/niebezp_net/
23 lutego 2010 roku rozpoczęła się kampania „STOP CYBERPRZEMOCY”, przygotowywana głównie przez uczniów II klasy technikum informatycznego pod nadzorem nauczyciela p. Kamili Góry. Uczniowie chętnie wzięli się do pracy, zostały przygotowane gazetki nt. piractwa komputerowego, jak przeciwdziałać cyberprzemocy, wirusy komputerowe, problem pedofilii, uzależnienie od Internetu, bezpieczne korzystanie z internetowych kont bankowych. Opracowane materiały jak i gotowe plakaty były rozwieszne na korytarzach szkoły.
Przed wejściem do szkoły został umieszczony napis „STOP CYBERPRZEMOCY”, informujący uczniów o przeprowadzanej kampanii.
Od rana uczennice klasy II TI przypinały wszystkim uczniom jak i nauczycielom znaczki przygotowane przez ucznia Dariusza Chełstowskiego z napisem „Walczymy z piractwem”.
Wszyscy uczniowie byli bardzo zainteresowani przebiegiem całej akcji, i ze zniecierpliwieniem czekali na dalszy ciąg. Na szkolnych komputerach na pulpitach została zamieszczona specjalnie zaprojektowana tapeta.
Punktem kulminacyjnym tego dnia była prezentacja krótkich bo 4, 5 minutowych filmików pochodzących z płyty dołączonej do książki „Cyberniebezpiczeństwa nie bać się, znaczy rozumieć i wiedzieć …” oraz z płyty z filmikami zgłoszonymi do konkursów organizowanych przez Komendę Wojewódzką Policji w Szczecinie w poprzednich latach. Przedstawiane filmiki dotyczyły:
- Dziecko w sieci (problem pedofilii)
- Cyberprzemoc (skutki nagrania filmiku przy użyciu telefonu komórkowego)
- Przemoc w sieci
- Piractwo komputerowe
„Dziecko w sieci” jest to 4 minutowy film przedstawiający zawieranie znajomości przez Internet czternastoletniej dziewczynki . Ukazuje on nieświadomą nastolatkę rozmawiającą z dorosłym mężczyzną. Dziewczynka myśląc, że „czatuje” ze swoim rówieśnikiem niczego nie podejrzewając umawia się z nim na spotkanie. Mimo, że widzi dorosłą osobę jest bardzo ufna – idą razem do kawiarni a potem do niego. Spotkanie kończy się tragicznie, dziewczynka zostaje zgwałcona i zamordowana. Na końcu filmu pojawia się przesłanie: UWAŻAJ NIGDY NIE WIADOMO KTO JEST PO DRUGIEJ STRONIE!!!. Ten film wywarł ogromne wrażenie na młodzieży w oczach niektórych był strach, przerażenie, zwątpienie w ludzi ale i siła „ja wiem – mogę pomóc innym, może siostrze, może koleżance już wiem jak pomagać!”.
Kolejny film „Reportaż – cyberprzemoc” pokazuje wykorzystywanie urządzeń multimedialnych a w tym przypadku telefonu komórkowego, który posłużył do nagrania przez chłopców koleżanki przebierającej się po W-F w szatni. Nagrany film trafia do Internetu, gdzie inni uczniowie ze szkoły mogą go oglądać i pisać różne, często obraźliwe komentarze. Dziewczynka otrzymuje od rówieśników wulgarne sms-y jest załamana, czuje się poniżona, myśli o najgorszym. W końcowej części filmiku wypowiadają się chłopcy „sprawcy” zdarzenia. Cały czas powtarzają że to był tylko żart, nie zdawali sobie sprawy jaką krzywdę wyrządzają koleżance. Dopiero gdy dziewczyna przestała przychodzić do szkoły, przeczytali obraźliwe komentarze na jej temat – zrozumieli jaką krzywdę jej wyrządzili. Na końcu pojawia się przesłanie: „JESTEŚ OFIARĄ LUB ŚWIADKIEM CYBERPRZEMOCY NIE BÓJ SIĘ DZIAŁAĆ, POPROŚ ZAUFANĄ OSOBĘ DOROSŁĄ LUB SKONTAKTUJ SIĘ Z www. helpline.org.pl ALBO ZADZWOŃ 0800 100 100. PAMIĘTAJ NIE JESTEŚ SAM!”
„Przemoc w sieci” ukazuje różne źródła przemocy wynikające z korzystania z Internetu. Ten film wzbudził ogromne zainteresowanie wśród uczniów – wykorzystana muzyka i krótkie fragmenty różnych przejawów przemocy skupiał uwagę. Na początku pojawia się napis „ten film nie jest po to by się podobać” później były przedstawione gry komputerowe dla dzieci, dla dorosłych, udział pseudokibiców w ustawianych walkach, brutalne sceny ataków na ulicy na niewinnych ludzi. Do tego typu filmików wszyscy mają dostęp przez Internet.
Po tych fragmentach słychać przeraźliwy płacz dziecka z napisem „i co podobało się?!!” pojawiają się zdjęcia pobitych zmaltretowanych bestialsko dzieci, dorosłych – obraz w niektórych przypadkach bardzo dosadny, przerażający uczniowie odwracają głowy nie patrzą …
Ostatni filmik to „Piractwo komputerowe”. Przedstawia chłopca, który musi dokonać wyboru kupna legalnej płyty z grą za 100 zł lub nielegalnej za 20 zł. Na filmie widać jak się waha nie wie, którą płytę wybrać. W ostateczności sięga po legalne oprogramowanie. Na końcu przesłanie: „ON WIE CO DOBRE A TY?”
Do pokazu wykorzystany został projektor i ekran, dzięki którym wszyscy uczniowie mogli obejrzeć przygotowane materiały. Przed pokazem były rozdawane mini ulotki z hasłem:
Pomysł na taką akcję był jak najbardziej słuszny i potrzebny. Przykłady wykorzystane podczas prezentacji pokazują, ze istnieje wiele różnych sposobów przeciwdziałania cyberniebezpieczeństwu. Należy pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa i być czujnym, gdyż wraz z napływem czasu zmieniają się formy niebezpieczeństw. Na temat niebezpieczeństw w sieci powinno się mówić na każdym kroku w szkole i w domu, w szczególności najmłodszym, nieświadomym użytkownikom. Nie wolno też zapominać o ludzkiej moralności i o tym jak ważne jest bycie „legalnym” użytkownikiem.
W przedstawionych materiałach sposoby walki z cyberniebezpieczeństwami nie pozbędą się całkowicie przyszłych przestępców, ale mogą zmniejszyć ich liczbę i to był cel naszej akcji, który został niewątpliwie osiągnięty.
Kolejnym działanie były warsztaty dt. Cyberniebezpieczeństwa. Celem warsztatów było uświadomienie uczniom zagrożeń płynach z Internetu.
Organizatorem działań w ramach konkursu bezpieczna szkoła była pani Kamila Góra.
|