Udział klasy II d LO w obchodach
Międzynarodowego Dnia Fizyki Medycznej
w Szczecinie
W dniu 7 listopada 2013 r. uczniowie klasy II d LO uczestniczyli w Międzynarodowym Dniu Fizyki Medycznej, który odbył się w Szczecinie, w Domu Marynarza przy ulicy Malczewskiego 10 i był zorganizowany przez Oddział Szczeciński Polskiego Towarzystwa Fizyki Medycznej, Zachodniopomorskie Centrum Onkologii oraz Instytut Fizyki Uniwersytetu Szczecińskiego.
Uczniowie wzięli udział w wykładzie prof. Konrada Czerskiego „Promieniowanie jonizujące w fizyce i medycynie – jak niebezpieczne jest ono naprawdę?” Po wykładzie zwiedzali Laboratorium Badawczo - Rozwojowe Uniwersytetu Szczecińskiego - eLBRUS, a w nim laboratoria fizyki jądrowej i medycznej, radiospektroskopii oraz optoelektroniki. Dodatkową atrakcją była wystawa EUREKA.
Fizyka medyczna po raz pierwszy obchodzi swój międzynarodowy dzień. Data została wybrana nieprzypadkowo. 7 listopada przypada rocznica urodzin Marii Skłodowskiej - Curie, laureatki nagrody Nobla, uważanej powszechnie za pionierkę badań nad promieniotwórczością.
Wykład o promieniowaniu jonizującym w fizyce i medycynie był bardzo ciekawy. Pan profesor przedstawił sylwetkę Marii Skłodowskiej – Curie, ciekawostki z jej życia i pracy naukowej. Przybliżył nam również działania elektrowni jądrowych - pozytywne i negatywne skutki ich funkcjonowania. Byliśmy zaskoczeni tym, że wszystko wokół jest napromieniowane, ale nie ma to aż takiego negatywnego wpływu na ludzki organizm. Na Ziemi znajduje się wiele obszarów o podwyższonej zawartości naturalnych pierwiastków promieniotwórczych, na których żyje ok. 5% ludności świata(przykładowo Włochy, Brazylia, Francja, Indie). Promieniowanie jonizujące od początku istnienia życia na Ziemi służy człowiekowi. Jego zastosowanie ratuje ludzi dotkniętych chorobą nowotworową.
W medycynie, do leczenia schorzeń(nowotworów) - poprzez naświetlanie ich promieniowaniem jonizującym - służą akceleratory. W laboratorium jądrowym mogliśmy zobaczyć akcelerator liniowy i poznać jego działanie i zastosowanie.
W laboratorium radiospektroskopii poznaliśmy działanie i zastosowanie spektrometru magnetycznego rezonansu jądrowego. W medycynie zjawisko rezonansu magnetycznego stosuje się w ramach jednej z technik tomograficznych, którą nazywa się obrazowaniem metodą rezonansu magnetycznego.
W pracowni optoelektroniki mieliśmy okazję zobaczyć „na żywo” układ optyczny do badań spektroskopowych, bazujący na holograficznych siatkach dyfrakcyjnych, umieszczony na wysokiej klasy stole antywibracyjnym. Po raz pierwszy mogliśmy podejrzeć jak tworzy się hologram.
We wszystkich tych laboratoriach, prowadzący ciekawie opowiadali o działaniach urządzeń pomagających w leczeniu i chętnie odpowiadali na nasze pytania.
Dodatkową atrakcją była dla nas wystawa Eureka, podczas której mogliśmy sami doświadczać zjawisk i praw zachodzących w fizyce(np. słyszalny szept z drugiego końca sali, który jest ogniskowany przez dużą czaszę - niekończący się tunel).
Prezentowane na wystawie eksponaty są bardzo proste, jednak tak przedstawione, że działają na wyobraźnię. Przy eksponatach są krótkie opisy składające się z dwóch części. W pierwszej części sformułowane jest polecenie wobec zwiedzającego, aby wykonał konkretną czynność i doprowadził do określonego skutku. W drugiej części opisana jest fizyczna strona zjawiska. Ponadto, znajdujący się na wystawie animator, w prosty sposób wyjaśniał nam różne ciekawe zjawiska.
Możliwość samodzielnego przećwiczenia praw zachodzących w fizyce i zastosowaniu ich w dzisiejszej technologii pozwoliła lepiej zrozumieć działania najprostszych urządzeń.
Wycieczka była bardzo udana pomimo niesprzyjającej na początku dnia pogody. Nasze dobre humory i śpiew w autokarze rozpędziły chmury deszczowe, tak, że w końcu zaświeciło słońce. Spędziliśmy ten czas bardzo przyjemnie i pożytecznie. Wykład, spotkania w laboratoriach, zwiedzanie interaktywnej wystawy pozwoliły zrozumieć, jak ważne znaczenie ma fizyka, w szczególności w rozwoju medycyny, leczeniu chorób.
Amelia, Daria, Kamil i Dominik
z klasy II d
|