Warsztaty z komunikacji interpersonalnej
,,Kto mówi językiem niezrozumiałym dla nikogo poza nim, nie mówi w ogóle.
Mówić, to mówić do kogoś.”
[Hans Georg Gadamer]
19 maja 2014 r. w internacie ZSP Nr 1 w Chojnie odbyły się warsztaty dotyczące komunikacji interpersonalnej dla uczniów mieszkających w internacie. Organizatorami warsztatów były: pani mgr Dorota Szwiec - wychowawca w internacie oraz pani mgr Magdalena Zagajewska - psycholog szkolny.
Warsztaty rozpoczęły się krótkim wykładem ,który dotyczył procesu komunikowania się. Przedstawiona została prezentacja multimedialna nt: podstawowej wiedzy o komunikacji interpersonalnej, umiejętności otwartego i efektywnego komunikowania się oraz barierach, jakie mogą wystąpić podczas procesu porozumiewania się. Celem warsztatów było uświadomienie młodzieży, że od sprawnej umiejętności porozumiewania się zależą nasze sukcesy, zadowolenie w codziennym życiu, a także porażki. W społeczności, jaką jest szkoła, ważne jest to, by stworzyć odpowiednie warunki dla sprawnego przebiegu procesu komunikowania się nauczycieli, uczniów i rodziców.
W drugiej części warsztatów, uczniowie brali udział w aktywnych metodach szkolenia. Zadania, ćwiczenia miały na celu integrację oraz ukazanie mechanizmów werbalnego i niewerbalnego komunikowania się.
Rodzaje ćwiczeń i zabaw, które zostały przeprowadzone podczas warsztatów:
- Sieć – zabawa, polegająca na utworzeniu sieci za pomocą sznurka. Sieć otaczała wszystkich uczestników, a zadaniem grupy były wyplątanie się z sieci bez użycia słów. Gra pozwala na integrację zespołu, ćwiczenie umiejętności komunikowania się niewerbalnego oraz określenie ról w grupie.
Powiedz o mnie coś miłego - ćwiczenie, w którym za pomocą przymiotnika należy scharakteryzować pozostałych członków grupy. Warunkiem jest użycie tylko pozytywnych cech. Ćwiczenie pomaga w odnajdywaniu pozytywnych cech u pozostałych członków grupy.
- Jedno wejście - uczniowie mieli za zadanie przedostać się do miejsca za pomocą wejść o różnym stopniu trudności. Zabawa pozwala ćwiczyć podejmowanie decyzji przez grupę, asertywność oraz ugodowość.
Kolejnym punktem warsztatów była praca własna uczniów. Uczniowie zostali podzieleni na zespołu, których zadaniem było przedstawienie w postaci graficznej hasła: komunikacja werbalna, komunikacja niewerbalna, różnice w komunikacji oraz bariery w komunikacji.
Uczniowie w tym zadaniu wykazali się dużą kreatywnością i zaangażowaniem.
Spotkanie zakończyło się podsumowaniem zajęć. Uczniowie mieli możliwość wypowiedzenia się na temat tego, co najbardziej podobało im się podczas zajęć, czego się nauczyli, co było dla nich cennym doświadczeniem.
mgr Dorota Szwiec
mgr Magdalena Zagajewska
|