|
TYDZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH
W dniach 16 – 20.02.2015 r. odbył się, po raz kolejny w ZSP w Chojnie, Tydzień Języków Obcych. W tym roku Tydzień przybrał zmienioną formę. Bez zmian, w stosunku do lat poprzednich, pozostała formuła dla języka niemieckiego, która opierała się na różnorodnych konkursach dla uczniów. Nauczyciele języka angielskiego postawili w tym roku na większą aktywność uczniów. Młodzież przygotowała prezentacje multimedialne na różne tematy związane z Wielką Brytanią. Dodatkowo wykonała plakaty - odpowiadające tematom prezentacji. Uczniowie mieli okazję zobaczyć prezentacje, w czasie swoich lekcji języka angielskiego, i także podczas nich pracowali nad plakatami. Zarówno prezentacje, jak i plakaty wykonane przez uczniów, były oceniane. Najlepsze z nich zostaną nagrodzone. Wszystkie działania, podczas Tygodnia, cieszyły się sporym zainteresowaniem wśród uczniów, którzy chętnie angażowali się w zaproponowane formy ekspresji językowej.
W poniedziałek 16.02.2015 r. prezentowano temat dnia codziennego w Wielkiej Brytanii. Prezentacja była przygotowana przez uczniów pani mgr Joanny Gorskiej. Uczniowie dowiedzieli się jak wygląda typowy dzień Brytyjczyków, jak zachować się idąc do kogoś z wizytą, jakie zwierzęta domowe spotkamy w angielskim domu oraz poznali różne sposoby spędzania czasu wolnego.
Tematem, który był omawiany we wtorek 17.02.2015 r. była angielska szkoła. Prezentacja została przygotowana przez uczniów pod kierunkiem pana mgra Janusza Cezarego Salamończyka. Widzowie podczas prezentacji usłyszeli, m.in. jak wygląda system edukacji w Anglii, czego angielski uczeń może się nauczyć w szkole, jak wygląda jego dzień oraz czym się różni szkoła angielska od polskiej.
W środę 18.02.2015 r. uczniowie mieli okazję obejrzeć dwie prezentacje: Co wolno, a czego nie, czyli savoir vivre w Wielkiej Brytanii – prezentacja przygotowana przez uczniów pani Kamili Nowak oraz drugą, przygotowaną pod okiem pani mgr Barbary Oleksy, na temat przesądów, tego co przynosi szczęście, a co pecha oraz jak różne są przesądy angielskie od polskich.
W czwartek uczniowie, pod kierunkiem pana mgra Leszka Lejmana, przygotowali prezentację na temat brytyjskiej rodziny królewskiej. W prezentacji można było zobaczyć skład rządzącej rodziny, jak mieszkają, poznać ich różne funkcje, ciekawostki na ich temat.
W piątek, w ramach projektu prowadzonego przez stowarzyszenie Douzelage, naszą szkołę odwiedzili Anglicy. W związku z tym, tematem prezentacji przygotowanej przez młodzież, była troska o chojeńskie zabytki. Uczniowie przedstawili swoje pomysły na ich zagospodarowanie, np. zaproponowali, aby w pięknej Bramie Świeckiej urządzić kawiarnię albo pub, a w jednym z opuszczonych hangarów na lotnisku - halę koncertową. Również angielscy uczniowie mieli przygotowaną prezentację, w której opowiedzieli o historii ich miasteczka – Sherborne oraz o tym, jak dziś wygląda tam życie kulturalne, jakie są możliwości dla młodzieży.
Wśród uczniów, przygotowujących prezentacje oraz plakaty, zostali wybrani laureaci. Za najlepszą prezentację jury, złożone z nauczycieli języka angielskiego, uznało pracę Alicji Krystofiak na temat przesądów w Wielkiej Brytanii, która oprócz bogactwa treści była wspaniale wykonana. Plakaty oceniano według tematów, więc zwycięzców wyłoniono w każdej kategorii.
Za najlepszy plakat w kategorii „Życie codzienne”, uznano pracę Aleksandry Stec z klasy 2b LO oraz wspólną pracę Karoliny Garczyńskiej z klasy 2a LO i Huberta Pieloszczyka z kl. 2b LO. Wśród plakatów o szkole, doceniono pracę Agaty Mieszko i Joanny Korepty z klasy 2c LO, a wśród prac na temat przesądów, najlepsze okazały się prace Katarzyny Wierzbickiej i Dominiki Czuchrowskiej z klasy 2 TH oraz Pauliny Burek i Marleny Rząsy z 2c LO. Za najładniejsze, wśród prac na temat brytyjskiej rodziny królewskiej, uznano pracę Pawła Kolasy z klasy 3 TB oraz pracę Anny Kulik z klasy 2 TH. Dodatkowo, przyznano jeszcze jedną nagrodę za oryginalność pomysłu, a był to plakat Anity Raweckiej z kl. 2c LO i Kingi Frontczak z kl. 2b LO.
W ramach Tygodnia Języków Obcych odbyły się również cztery konkursy języka niemieckiego. Dnia 16 lutego 2 - osobowe zespoły, reprezentujące klasy zawodowe, uczestniczyły w konkursie „Das kann ich schon”. Uczniowie klasy III MZ oraz III MPS rywalizowali w różnych konkurencjach, opartych na grach oraz zabawach językowych, sprawdzających podstawowe wiadomości oraz umiejętności językowe. Między innymi grali w głuchy telefon, memory, bingo, tworzyli listę słów na bazie podanych liter. Konkurs wygrała drużyna z klasy III MPS w składzie: Konrad Mikołajczyk, Przemysław Ułanek. Uczniowie klas I MZ/MPS, I WZ oraz 2 WZ wzięli udział w konkursie „Deutschomnibus”. Laureatami zostali: w kl. I MZ/MPS - Bartłomiej Cichewicz, w kl. I WZ - Agata Walczak oraz Aleksandra Dmytrasz, zaś w kl. II WZ - Kamila Domaniecka i Adrian Klag.
Dnia 17 oraz 19 lutego odbył się konkurs „Spiel und lern” ( w dwóch grupach o różnym stopniu zaawansowania językowego). Konkurs skierowany był do klas drugich liceum. Dwuosobowe drużyny rozpoznawały oraz zapamiętywały różne przedmioty życia codziennego, tworzyły listę artykułów spożywczych rozpoczynających się na wskazaną literę, poprawiały błędy językowe w podanych zdaniach, znajdowały nielogiczne informacje w historyjce słownej, rysowały także pokój na podstawie opisu oraz pisały dyktando.
Po ciężkich zmaganiach w grupie I zwyciężył Mikołaj Gajowski z klasy 2b LO oraz Sławomir Nowicki z kl. 2a LO, zaś w grupie II - Hubert Pieloszczyk z kl. 2b LO oraz Karolina Garczyńska z kl. 2a LO.
Tydzień języków obcych, którego celem było zainteresowanie uczniów językami obcymi oraz wzbudzenie motywacji do pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności z tego zakresu, spełnił swoją rolę. Uczniowie zaangażowali się w tworzenie różnorodnych prac, zdobywali nową wiedzę dotyczącą obcych krajów i ich kultur. Co najważniejsze, w sposób interaktywny, interesujący i zabawny, zmierzyli się z możliwościami wykorzystania swojego potencjału w tym obszarze. Wyzwania, postawione przez nauczycieli języków obcych, były dla uczestników doskonałą szansą na ukazanie swoich mocnych stron, którymi na zwykłych lekcjach trudno jest się wykazać. Uczniowie mieli również okazję porozmawiania ze swoimi rówieśnikami z Anglii.
Zwycięzcom konkursów gratulujemy, a wszystkim uczestnikom dziękujemy za wspólną zabawę.
mgr Leszek Lejman
|