|
„ Nie ma wielkiej odwagi tam, gdzie nie ma wiary
we własne siły i pewności siebie; połowa sukcesu
zależy od przekonania, że osiągniemy to, co zamierzyliśmy".
Orison Swett Marden
KONKURS UMIEJĘTNOŚCI ZAWODOWYCH NA NAJCIEKAWSZY PRODUKT
10 marca 2016 r., w
ramach projektu „Innowacyjna Szkoła Zawodowa na Rynku
Pracy” odbył się konkurs, podczas którego uczniowie
przedstawili swoje umiejętności zawodowe, prezentując produkt,
który powstał podczas zajęć praktycznych.
Celem konkursu była
promocja szkolnictwa zawodowego naszej szkoły oraz zaprezentowanie
talentów, jakie posiadają nasi uczniowie.
Zespoły uczniów z poszczególnych klas TZ i ZSZ
zaprezentowali swoje produkty, które mogli obejrzeć nauczyciele
oraz uczniowie naszej szkoły.
Drużyna
uczniów z klasy III technikum informatycznego Krzysztof
Stamblewski, Kamil Wiśniewski, Adrian Chański, zaprezentowali
swoje umiejętności, przedstawiając samodzielnie wykonane strony
internetowe. Strony są napisane w oparciu o języki HTML5, CSS3,
PHP, JavaScript i jQuery, wykorzystano również programy
graficzne takie jak GIMP czy Adobe Photoshop. Jedna ze stron została
umieszczona w internecie, na jednym z darmowych
hostingów.
Tematyka pierwszej
strony dotyczy zdrowego odżywiania się, można tam znaleźć
przepisy na witaminowe i odżywcze koktajle. Witryna jest dostępna pod
adresem: http://smoothies.internetowyazylszczescia.cba.pl/.
Na uwagę zasługuje interaktywny slider na stronie głównej i
również interaktywna lista koktajli.
"Slajder w akcji"
Poszczególne pola w liście koktajli mogą być w trzech stanach:
- nieklikniętym (zielona ramka),
- po kliknięciu na pole (fioletowa ramka),
- po kliknięciu i najechaniu na pole (biała ramka)
Po kliknięciu na obrazek,
wyświetla się jego nazwa i skład, po najechaniu kursorem- tło pola i
kolor czcionki ulegają zmianie w celu ułatwienia czytania. Po
kliknięciu już obróconego pola, wraca ono do stanu pierwotnego.
Trzy stany pól
Listę koktajli można bez problemu
edytować. Można zmienić obrazek wpisując jego ścieżkę (fioletowa
linia), nazwę (czerwona linia) oraz skład (zielone pole),
którego każdy składnik umieszcza się pomiędzy znacznikami
<li>, oznaczającymi elementy listy.
Kod źródłowy strony
Strona jest responsywna, czyli dopasowuje się do ekranów o różnych rozmiarach.
Przykładowy wygląd strony na różnych rozmiarach ekranów
Temat drugiej
strony to "WebDesign" przedstawia ofertę własnych usług projektowania i
tworzenia stron internetowych. Wykorzystano również interaktywny
slider (przybliżanie obrazków, animowane przejścia grafiki,
interaktywne elementy), okno lightbox.
Strona została zaprojektowana zgodnie z najnowszymi zasadami tworzenia stron:
- dopasowuje się do przeglądarki,
- dostosowuje się do urządzeń mobilnych,
- przejrzysty styl graficzny,
- minimalna ilość kolorów i grafiki,
- widoczna nawigacja,
- zastosowanie divów do dokładnego umiejscowienia elementów,
- dzięki zastosowaniu CSS - animacja w nawigacji,
- dzięki znacznikowi hover - zaokrąglenie obrazu, dzięki użyciu border-radius,
- dzięki zastosowaniu języka PHP:
- po wypełnieniu formularza dane wysyłane są na
adres e-mail określony przez twórcę strony, przez co może trafić
on do bazy danych.
Tworzenie stron internetowych to ogromna i pełna
zaangażowania praca, w której można wykazać się nie tylko wiedzą
i umiejętnościami ale także odpowiednim zmysłem estetycznym.
Linie kodu i trud włożony w pracę przekłada się na końcowy efekt,
który przede wszystkim napawa dumą i daje ogromną
satysfakcję.
Projekt nr 2
Uczniowie klasy II technikum informatycznego: Sebastian Ratańczuk, Rafał Kowal, Dominik Wożniak, wykonali Projekt sieci LAN/WLAN - Udostępnienie połączenia internetowego z wykorzystaniem urządzeń sieciowych typu Access Point.
Do wykonania zadania wykorzystano:
- dwie stacje robocze z systemem operacyjnym Windows 7 Home Premium,
- dwa punkty dostępowe Access Point 150 Mbps Wireless N Nano Router Model TL-WR702N,
- przełącznik ośmio - portowy niezarządzany TL-SF1008D,
- dwa podwójne naścienne gniazda sieciowe standardu UTP CAT. 5e,
- tunel do umieszczenia kabli typu UTP CAT. 5e 40mmX40mm,
- osiem kabli prostych wykonanych wg standardu TIA/EIA 568-B,
- dwanaście końcówek RJ-45,
- zaciskarka RJ-45,
- narzędzie uderzeniowe LSA,
- tester okablowania RJ-45 CHL-468.
Sposób wykonania:
1. Wykonanie montażu
tunelu oraz dwóch podwójnych gniazd naściennych UTP
CAT. 5e.
2. Umieszczenie 4 kabli
UTP CAT. 5e w tunelu oraz połączenie ich z gniazdami naściennymi UTP
CAT. 5e.
3. Wykończenie 4 kabli
wg standardu TIA/EIA 568-B końcówkami RJ-45.
4. Przygotowanie 4 kabli wg standardu TIA/EIA 568-B.
5. Skonfigurowanie
punktu dostępowego Access Point 150 Mbps Wireless N Nano Router Model
TL-WR702N.
6. Skonfigurowanie
kolejnego punktu dostępowego oraz nadanie mu roli
Repeater.
7. Połączenie Access
Point do sieci LAN w klasie kablem UTP CAT. 5e wykonanym w standardzie
TIA/EIA 568-B.
8. Połączenie Repeater do Access Point za pomocą WLAN.
9. Podłączenie czterech
kabli UTP CAT. 5e podłączonych do gniazd naściennych UTP CAT. 5e z
przełącznikiem niezarządzanym 8 portowym TL-SF1008D.
10. Podłączenie Repeater do gniazda
naściennego UTP CAT. 5e kablem UTP CAT. 5e wykonanym w standardzie
TIA/EIA 568-B.
11. Podłączenie stacji roboczych do
gniazd naściennych UTP CAT. 5e kablem UTP CAT. 5e wykonanym w
standardzie TIA/EIA 568-B.
Rys.1 Projekt sieci bezprzewodowej wyk. Dominik Woźniak
Fot. 1 Sieć LAN
Projekt nr 3
Uczniowie klasy II technikum informatycznego wykonali:
Projekt sieci LAN oraz montaż szafy dystrybucyjnej wraz z infrastrukturą sieci.
Do wykonania zadania użyto:
- szafa dystrybucyjna DIGITUS,
- przełącznik 24 portowy niezarządzany EXP.SLOT WEB SMART SWITCH 24
10/100TX+1,
- krosownica STLPP24U5E-D (UTP CAT. 5e),
- sześć podwójnych naściennych gniazd sieciowych standardu UTP CAT. 5e,
- tunele do umieszczenia kabli typu UTP CAT. 5e 60mmX40mm oraz 40mmX40mm,
-trzynaście kabli prostych wykonanych wg standardu TIA/EIA 568-B,
- dwadzieścia sześć końcówek RJ-45,
- zaciskarka RJ-45,
- narzędzie uderzeniowe LSA,
- tester okablowania RJ-45 CHL-468.
Sposób wykonania:
1. Montaż szafy dystrybucyjnej na stelażu.
2. Montaż kabli UTP
CAT. 5e w kategorii TIA/EIA 568-B w patchpanelu.
3. Montaż tuneli, gniazd naściennych oraz ułożenie kabli.
4. Montaż kabli UTP
CAT. 5e w gniazdach naściennych w standardzie TIA/EIA
568-B.
5. Wykonanie trzynastu
kabli UTP CAT. 5e w standardzie TIA/EIA 568-B.
6. Podłączenie przełącznika
z krosownicą za pomocą kabli UTP CAT. 5e w standardzie TIA/EIA 568-B.
Fot. 2 Szafa dystrybucyjna - widok ogólny
Fot. 3 Szafa dystrybucyjna switch i patchpanel
Opiekunami uczniów byli mgr Kamila Góra i mgr inż. Krzysztof Janik.
Kolejny produkt zaprezentowali uczniowie z technikum budowlanego pod
opieką
mgr
inż. Andżeliki Szkuciak.
Drużyna uczniów w składzie: Daria Jakubowska kl. II TB,
Klaudia Kremer kl. I TB, Artur Galant kl. II TB, Michał Kusiak kl. II
TB i Damian Krzeszowski kl. II TB, wykonali produkt, który
stanowił projekt domu jednorodzinnego wraz z
makietą
Charakterystyka produktu:
Jednokondygnacyjny dom przeznaczony dla jednej rodziny, wygodny i
niebanalny. Na kondygnacji parteru znajdują się: sień, pomieszczenie
gospodarcze, korytarz, 2 sypialnie, łazienka, gabinet, garderoba,
pokój dzienny rozplanowany wokół kominka, kuchnia.
Rozwiązanie funkcjonalne pozwala na wydzielenie jadalni. Atutem
domu jest duża otwarta przestrzeń, duży taras ze szklanym zadaszeniem
oraz duży ogród pełniący funkcję rekreacyjną. Projekt terenu
przewiduje miejsce na garaż jednostanowiskowy, zieleń
niską
i średniowysoką, wrzosy, miejsce zabaw dla dzieci, oczko wodne z
pomostem, altaną
i
tarasem. Projekt zakłada wykonanie budynku w następującej technologii:
ściany:
2
- warstwowe – pustak ceramiczny i styropian; stropy:
gęstożebrowe, wylewane; dach: blachodachówka; elewacje: tynk
strukturalny, niektóre miejsca zaakcentowane
drewnem.
Specyfika projektu:
Powierzchnia użytkowa – 104 m2
Powierzchnia zabudowy – 130,125 m2
Wysokość budynku – 7,25 m
Kąt nachylenia dachu - 41o
Wymagane minimalne wymiary działki dla budynku bez garażu 23,70 x 34,00 m
Prezentacji produktu hotelarskiego dokonali uczniowie z kl. III
TH:
Ewa
Sokołowska, Natalia Wiśniewska, Katarzyna Wierzbicka,
Martyna Poręba, Anna Kulik, Dominika Czuchrowska, Dawid Sowiński, Oskar
Żugaj.
Na zajęciach praktycznych uczniowie opracowali dwa plakaty.
Pierwszym była zawieszka room service, która obejmowała
głównie potrawy śniadaniowe, godziny podawania usługi, a także
inne informacje. Drugim plakatem była reklama HOTELU QUEEN,
który został wymyślony przez uczniów i zawierał
m.in. informację o usługach podstawowych oraz dodatkowych.
Umieszczono na nim głównie pakiety marketingowe dotyczące usług
towarzyszących i fakultatywnych z okazji Dnia Kobiet, a także mapę
Chojny i zdjęcia.
Na kolejnych zajęciach klasa II TH udekorowała pracownię i
nagrała pierwszą część filmiku. Uczeń Dawid Sowiński zagrał
prowadzącego program „The Best Hotel”, który
odwiedził obiekt, aby zbadać funkcjonowanie hotelu i gościnność
personelu. Podczas tego odcinka zostały nagrane rozmowy z
uczniami, którzy zagrali rolę różnych pracowników
hotelowych. Oskar Żugaj był menagerem, który oprowadził
prowadzącego program po hoteliku - pracowni hotelarskiej
oraz opowiedział o usługach korzystając z przygotowanego na
wcześniejszych zajęciach plakatu .
Druga część filmu została nagrana na kolejnych zajęciach w klasie III
TH.
Film
opowiadał o tajemniczym gościu hotelowym wysłanym z programu „The
Best Hotel”, którego zagrała uczennica Ewa
Sokołowska. W filmie nagrana została kompleksowa obsługa gościa,
pokazano procedurę check in z Natalią Wiśniewską w roli
recepcjonistki. Zaprezentowano pracę barmanki, w którą
wcieliła się Martyna Poręba
rozmawiając
z jednym z gości (z panią Katarzyną Skotnicką) w języku
angielskim. W filmie nagrano usługę room service, którą
przygotowywały: Anna Kulik, Dominika Czuchrowka i Kaja Rumbuć. Zostało
nagrane przygotowanie ciasta na naleśniki, ich usmażenie i
udekorowanie,
a następnie zaprezentowano wniesienie na tacy do pokoju śniadania
dla gościa. Filmik kończy się procedurą chceck out, w których
wystąpiło pięć osób z klasy IV TH oraz odjazdem
gości. Cały film został podsumowany przez
tajemniczego klienta, który ocenił pobyt w skali od 1 do 10 na
dziesięć ( jak w programie „Ugotowani”). Film
dostępny jest u pani mgr Katarzyny Skotnickiej.
Podczas pokazu uczniowie nakryli dostawkę, ułożyli ręczniki w łabędzia,
a także udekorowali stolik z przygotowanymi wcześniej na
zajęciach ozdobach tj. krzesełka ze słodką niespodzianką w środku,
ułożonymi serwetkami, udekorowanymi krzesłami, rozłożyli plakaty,
ubrano manekina wypożyczonego z zakładu krawieckiego w ubranie
hotelarza, a na wózku room service przygotowano udekorowane
naleśniki i sok pomarańczowy.
Produkt został wykonany po opieką nauczycieli przedmiotów
zawodowych: pani mgr inż. Izabeli Barylskiej, mgr inż. Bianki Małysz
– Lewandowskiej i pani mgr Katarzyny Skotnickiej.
Kolejną drużyną prezentującą swój produkt, byli uczniowie z
klasy III technikum żywienia i usług gastronomicznych: Weronika Pasiud,
Łukasz Wróbel, przygotowali „Czekoladowe pancakes z bitą
śmietaną”, natomiast uczniowie z kl. I technikum
żywienia
i usług gastronomicznych: Anita Orszulak, Patrycja Kaweńska,
Patryk Błasik, zaprezentowali „Mini serniki” o
różnym smaku, „Tartę z jabłkami z bitą śmietaną”.
Wypieki poswatały pod kierunkiem mgr inż. Małgorzaty Zarzyckiej.
Reprezentacja uczniów z kl. III ZSZ w zawodzie monter zabudowy
robót wykończeniowych w budownictwie: Sebastian
Idzi, Andrzej Gieczański, Piotr Granda, Marek Jaruszewski, Mateusz
Mikić, przygotowała fragment obudowy pomieszczenia z płyt gipsowo
- kartonowych w którym przedstawiono:
- montaż ścian działowych i sufitów podwieszanych,
- system montażu okładzin ceramicznych w łazience oraz prace wykończeniowe.
Opiekunami uczniów byli nauczyciele zawodu: pan Adam Bachów i pan Andrzej Kuflowski.
Uczniowie z klasy I stolarz: Radosław Łagoda, Patryk Franczak,
Damian Czerwiec, Szymon Markiewicz i Filip Barczyk, wykonali drewniany
stolik na
gazety.
Podczas pracy uczniowie mieli możliwość wykazania się
pomysłowością i swoimi umiejętnościami zawodowymi. Opiekunem
uczniów był nauczyciel zawodu, pan Edward Dziura.
Drużyna uczniów z kl. III ZSZ w zawodzie mechanik
pojazdów
samochodowych w składzie: Bartłomiej Dunikowski, Daniel Drela, Patryk Dziewiątka,
Albert Młynarczak, Sebastian Waliczek, wykonali schematy skrzyni
biegów, rozrusznika oraz model silnika czterotaktowego i
pompy wtryskowej.
Osobami odpowiedzialnymi za przygotowanie produktu na konkurs
byli pan Bogdan Denys i pan mgr Sławomir Sokołowski.
Uczennice z kl. II ZSZ w zawodzie fryzjer: Karolina Hryniewicz, Agata
Walczak, Mariola Radzikowska, Ewelina Balcerzak, zaprezentowały
dwie fryzury wykonane z długich włosów: wieczorową i
okolicznościową. Przyszłe fryzjerki swoje umiejętności zawodowe
kształcą w zakładzie fryzjerskim „Kosmyk” w
Chojnie.
Za przygotowanie produktu odpowiedzialna była mgr Dorota Szwiec.
Po wnikliwym zapoznaniu się z zaprezentowanymi produktami, komisja w składzie:
- Dyrektor Szkoły – mgr Adriana Salamończyk,
- Wicedyrektor Szkoły – mgr Agnieszka Bylewska,
- Kierownik szkolenia praktycznego –
inż. Monika
Kowalska,
wyłoniła następujących zwycięzców:
I miejsce drużyna uczniów z technikum informatycznego,
II miejsce drużyna ZSZ w zawodzie monter zabudowy i robót wykończeniowych
w budownictwie,
III miejsce drużyna uczniów z technikum budowlanego.
Wyróżnienie przypadło drużynie uczennic z kl III ZSZ w zawodzie fryzjer.
Udział uczniów w konkursie pozwolił im na zaprezentowanie swoich
umiejętności zawodowych, a także na rozwijanie ich
zainteresowań i pasji.
Zajęcia praktyczne kształcą wiele umiejętności, które mają wpływ
na skuteczne poruszanie się młodzieży po współczesnym
rynku pracy.
Zwycięzcom serdecznie gratuluję a pozostałym
uczniom i opiekunom poszczególnych drużyn, dziękuję za
przygotowanie tak ciekawych produktów.
Koordynator projektu
mgr Dorota Szwiec |