Tydzień Języków Obcych
W dniach 4-8.04.2016 roku w ZSP w
Chojnie odbywał się Tydzień Języków Obcych pod hasłem:
„Jak uczyć się języków obcych?”. W ramach inicjatywy
odbył się szereg działań, mających na celu zaznajomienie uczniów
ze stylami uczenia się oraz efektywnymi sposobami nauki języków
obcych, odpowiadającymi poszczególnym stylom.
Różnym grupom z klas z
liceum, techników oraz z Zasadniczej Szkoły Zawodowej
przedstawiono w formie prezentacji multimedialnej (odnośnik do
prezentacji) charakterystykę wzrokowców, słuchowców,
kinestetyków oraz dotykowców.
Uczniowie mogli się także
dowiedzieć jak osoby z przewagą poszczególnych typów
stylów uczenia się powinny organizować sobie naukę, z jakich
powinny korzystać pomocy, jakie formy utrwalania zdobytych informacji
są dla nich najkorzystniejsze. Osoby uczestniczące w tych zajęciach
wypełniły ponadto test na to, jaki styl uczenia się jest dla nich
charakterystyczny. Wyniki kwestionariusza zaprezentowano w formie
plakatu. Poniżej znajdują się wyniki według różnych kategorii:
01. STYLE UCZENIA SIe WYNIKI ZSP
02. STYLE UCZENIA SIe WG TYPÓW SZKÓŁ
03. STYLE UCZENIA SIĘ LO KIERUNKI
04. STYLE UCZENIA SIĘ LO KLASY
05. STYLE UCZENIA SIĘ TECH KIERUNKI
06. STYLE UCZENIA SIĘ TECH KLASY
07. STYLE UCZENIA SIĘ ZSZ KIERUNKI
08. STYLE UCZENIA SIĘ ZSZ KLASY
W celu lepszego przetworzenia oraz
zapamiętania zdobytych w trakcie prezentacji informacji uczniowie
przygotowywali na zajęciach oraz jako zadanie domowe materiały
wizualne.
Najlepsze plakaty zostały
następnie zaprezentowane w formie wystawy na parterze oraz na pierwszym
piętrze, we wnęce, w budynki nr 1.
Ponadto, w ramach Tygodnia
Języków Obcych, uczniowie brali udział w zajęciach
warsztatowych, rozwiązując zadania zamieszczone na platformie
e-learningowej projektu ‘Health education for life’.
Uczniowie zostali poinformowani o założeniach projektu, którego
produktem intelektualnym jest platforma zawierająca scenariusze
fragmentów lekcji i materiały dodatkowe związane z realizacją
wychowania zdrowotnego. Uczestnicy warsztatów wykonywali zadania
w języku angielskim. W zajęciach wzięło udział 45 uczniów.
Kolejnym ważnym elementem
programu były zajęcia lekcyjne prowadzone z wykorzystaniem ćwiczeń dla
wszystkich stylów uczenia się. Wzrokowcy oglądali zdjęcia z nowo
poznawanym lub utrwalanym już słownictwem oraz rozwiązywali zadania
pisemne z materiałami wizualnymi.
Słuchowcy słuchali i powtarzali
słowa lub zwroty oraz rozwiązywali zadania z wykorzystaniem nagań.
Dotykowcy i kinestetycy przygotowywali i prezentowali scenki
ilustrujące np. idiomy związane ze zdrowiem, bawili się w „Simon
says” („Szymon mówi”), wykorzystując
angielskie nazwy poszczególnych części ciała. Gra w domino lub
Memory Game była świetną okazją do wykorzystania różnych
stylów uczenia się, gdyż zarówno słuchowcy, wzrokowcy,
jak i dotykowcy oraz kinestetycy mogli znaleźć w tych grach coś dla
siebie.
Celem zajęć było zweryfikowanie
przekonań co do własnego stylu uczenia się i zastosowanie
różnorodnych możliwości przetwarzania materiału,
wykorzystujących umiejętności wszystkich uczniów.
Tydzień Języków Obcych pozwolił uczniom na uzyskanie wiedzy o
sobie samych, o tym czym się charakteryzują i w jaki sposób
wykorzystać swoje atuty, aby uczenie się było przyjemniejsze, bardziej
efektywne i odnosiło oczekiwane rezultaty. Dzięki wynikom
przeprowadzonego testu mogliśmy ponadto dostrzec jakim dużym procentem
badanych są kinestetycy. Pozwala to wyciągnąć wniosek, że należy na
lekcjach pracować tak, aby tę grupę uczniów, wymagającą
największej uwagi ze strony nauczyciela, zaangażować w działania
odpowiadające ich usposobieniu oraz predyspozycjom.
Nad właściwym przebiegiem
tegorocznego Tygodnia Języków Obcych czuwała Pani mgr Kamila
Nowak. Serdecznie dziękujemy wszystkim nauczycielom języków
obcych, a przede wszystkim uczniom za aktywny udział i zaangażowanie w
przeprowadzenie Tygodnia Języków Obcych.
Joanna Gorska-Hamkało
|